fredag 1 februari 2013

Äventyr på G igen


Jag har nu återvänt från playan och är tillbaka i Tucuman. Slogs av en helt brutal hetta, har aldrig varit med om något liknande. Även om man inte ser solen så är det alltid en slags fuktighet som gör att man svettas som en gris hela tiden. Igår satt vi ut på terrasen och åt klockan 11 på kvällen. Solen hade gått ner för timmar sedan, men ändå klagade alla ständigt på hettan.

Jag har nu fått helt klart för mig att Argentina, geografiskt sett, är ett gigantiskt land, och att Europa och Sverige är så litet. Jag kommer ihåg att under bilresor i Europa kan man lätt krossa 3 länder på en dag. Här åkte jag från kusten till Tucuman och det tog mer än ett helt dygn!! Galet! Argentina är ett stort land, det åttonde största i världen. Det är 16 gånger större än grannlandet Uruguay, och cirka 6 gånger så så stort som Sverige. Detta gör att Argentinas 24 provinser är nästan som ett eget land allihopa. Det betyder också att i olika delar av landet så finns det olikheter ur många aspekter - maten, klimatet, språket, människorna, sysslor etc skiljer sig mycket.

Dessa skillnader är något jag kommer få uppleva när jag IMORGON ger mig ut på min andra resa med AFS. Nu är det Anderna och Patagonien som gäller. Vi åker först till Mendoza som är känt för sina viner och för att vara Argentinas finaste, mest städade stad! Därefter krossar vi gränser till Chile och ska bland annat besöka Viña del Mar. Därefter blir det Rafting i Mendoza och sedan bär det av söderut mot Patagonien. Patagonien är extremt annorlunda mot Norra Argentina, istället för ett berg/ökenlandskap så finns glaciärer, sjöar och berg - typ mer som Norge eller Alperna än Sydamerika. Vi kommer besöka San Carlos de Bariloche - som varit bebott av många Schweizare och har gulliga alpstugar och svingod chocklad sägs det.  Bariloche är känt som stället alla åker när dom tar studenten - de upplever det vackra landskapet, provar på att åka för första gången och har kul på nattklubbar.

Äventyret är på gång igen alltså. Mår jättebra just nu och njuter av att ha sommarlov mitt i den svenska vintern!! Ni får höra mer när jag kommer hem om 12 dagar! Eftersom jag inspirerats av min vän Carl-Johan (en av mina bästa vänner som är utbytesstudent i Ecuador och rapporterar på sin blogg ettariecuador.blogspot.com) så tänkte jag försöka kladda ihop en matspecial då också!
En t-shirt som jag fått av min älskade tvillingbror Axel. T(WIN)

Hasta luego!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar