söndag 30 september 2012

En grym långhelg

Förra fredagen hade vi inte skola eftersom det var Dia del los Estudiantes, en av många "Ferriados", alltså dagar då man är lediga. Under min tid här har jag faktiskt aldrig gått en hel vecka i skolan. Mycket beror på att det ganska patriotiska Argentina har en hel uppsjö av viktiga datum för olika slag och independenser som de vill minnas. På fredagen bytte jag alltså familj och på kvällen gick jag ut och dansade med de andra killarna från gruppen av intercambios här, alltså Benedikt(min bror från Island), Gudmundur(från Island) och David (från Tyskland). Just nu är vi 10 st utbytesstudenter från AFS här och vi är en tight grupp. Jag träffar några av dem i skolan varje dag, vi går på spanskakurs tillsammans, vi har flera gånger träffats med syskonen och haft asado, middag eller liknande, och vi har gått ut tillsammans. Det är kul att det är en sån bra grupp. Dock är det kanske inte det bästa att hänga för mycket med andra utbytesstudenter, eftersom tanken är att man ska leva som en Tucumano och därför inte vara för mycket med sina europeiska kompanjoner. I början tror jag dock att det har varit ett bra stöd att ha någon som ser det nya med ungefär samma perspektiv.

Helgen fortsatte med att jag chillade hemma ganska mycket och njöt verkligen av att kunna använda Wifi, en av de många saker jag lärt mig uppskatta mycket mer under denna relativt korta tiden. Jag åkte och handlade på Carrefour med Benedikt och Alejandra.

Under veckan har min skola, Escuela Normal, har sin "semana" här. "Semana" är ett koncept som endast finns i Tucuman och är oerhört omtyckt, typ bättre än julafton. Varje skola har sin semana där man under veckan inte har några lektioner utan istället har olika typer av aktiviteter. På eftermiddagen och kvällen är skolan öppen för även andra skolan och man tävlar i fotboll, volleyboll, hockey, bjuder in artister, träffar personer från andra skolor, dansar koreografi (varje skola har en eller flera grupper och varje dans är mer spektakulär än den andra - många har tränat sedan ett halvår på samma dans). Veckan avslutas med en "Baile" (typ som disco) som jag, Benedikt och många andra gick på. Semana är väldigt roligt och ett smart koncept för att förena skolorna, och något jag verkligen skulle kunna tänka mig introducera hemma i Sverige.


Koreografier på semanan på Normal
På söndagen åt jag asado med Alejandras släkt. Asado är Argentinas version på Barbeque, men oj så mycket godare! Man äter korvar (som verkligen smakar kött och inte torra som i Sverige), olika typer av nötkött och många goda tillbehör. På kvällen var jag på den häftigaste tillställningen i mitt liv. I Argentina är 15 den åldern man firar mest (för tjejer, 18 för killar) , och redan när barnen är små börjar föräldrarna samla pengar för att ordna en 15-årsfest. Denna tillställning var dock ett år försenad - en 16-årsfest. Jag blev inbjuden till ett event på Facebook och kunde se hur tjejen räknade ner redan två veckor innan. Jag förstod inte riktigt varför, okej det var en fest med ganska många personer på eventet men det fanns väl ingen anledning att räkna ner och hålla på för det. Nu i efterhand förstår jag.
Asado!

Jag och Benedikt hade gjort oss lite fina och tagit på oss en skjorta - vi hade förväntat oss en mängd svettiga ungdomar dansa i en nån lokal, men vi hade så brutalt fel. Fick världens chock när jag anlände till festen. Alla var fint uppklädda med helkostym och vackra klänningar. Och det var inte bara ungdomar där utan kanske även fler vuxna. Fick i efterhand veta att cirka 300-400 personer var där denna afton. Utomhus cirkulerade kanske en stor mängd kypare som hela tiden frågade om man ville ha glaset påfyllt. Det fanns dessutom ett tiotal stånd med varierat matutbud, t. ex asado, sushi, paella med mera. Klockan 12 anlände födelsedagsbarnet i en guldklänning. Då satte sig de vuxna ner för middag och vi ungdomar fick vårt egna utrymme där vi kunde äta och konversera.

Sedan anlände välkända artister på nationell nivå, och allt var bara så häftigt. Senare började dansen, och det kanske coolaste var att två "dansrobotar" hade inhyrts från Buenos Aires. Allt var skitkul. Fick mig en rejäl knäpp på näsan att man alltid får äta upp sina fördomar. Hörde i efterhand ett rykte att festen kostade 250 000 pesos - cirka 350 000 kr (lika mycket som en liten lägenhet kostar i centrum här). 
Jag, Giuila(utbytesstudent från Italien) och en halv Benedikt

Jag och min bästa tjejkompis här

Le robot





Dagen efter, som också var ledig dag, åkte vi västerut, mot Bergen. Det var vacker natur och påminde om när jag åkte Transsibiriska järnvägen och man kom in i Kina. Vi körde på kringliga vägar och kom efter ca 1,5-2 timmar fram till Tafi del Valle, en bergsstad där många har sommarhus eftersom det är svalare tack vare höjden (mer är 2000 meter). Jag åt lama till lunch!! Det känns coolt att ha provat men var inte speciellt gott. När jag kom hem var jag trött och extremt nöjd med denna händelserika helg!
lama

2 kommentarer: