söndag 30 september 2012

1 månad

På söndagen den 23 augusti har 1 månad gått. Nästkommande vecka har varit bra. Jag har för första gången gjort lite läxor, annars har det varit extremt lite plugg. Jag har gymmat med Benedikt - nu börjar vi få in rutinen. Vi har även joggat på Plaza Alberdi. I Tucuman går det inte att springa som man kan göra i Sverige, eftersom det är rödljus hela tiden, så man får springa på ett plaza istället. Lite muppigt att springa runt runt kanske men det funkar bra och man behöver inte tänka så mycket på vad man gör.

På onsdagen tog jag och andra intercambios som vanligt(eller för 3e gången haha) bussen till Yerba Buena för spanskakurs. Yerba Buena är Tucumans Beverly Hills som ligger några kilometer från Centrum. Helst plötsligt blir standarden mycket högre än övriga Tucuman. Husen är mer amerikanska. Det är också känt att borgmästaren José Alperovich bor här. Så även om Argentina har delar som är rätt smutsiga och fattiga finns det delar som Yerba Buena också.

Vi går på spanskakurs i ett stort hus med pool och grejer, men jag hade helt klart gått även om det var ute en grop i skogen för lärarna (som är två 18-19 åringar som studerar engelska på universitetet) är superschyssta och bra, och spanskalektionerna är alltid fulla med skratt och ny lärdom. Det är bra för spanskan att få lite grammatik också, för vi lär oss mycket nya ord och slang men nu får vi liksom kontexten bakom. Det är också kul att ha ett återkommande tillfälle att träffa de andra intercambios (som inte är fest).
Spanskakursen i Yerba Buena
 På torsdagen efter skolan sov jag fyra timmars siesta efter lunchen. Har gått och lagt mig väldigt sent flera kvällar i rad av oklar anledning. Väldigt många sover siesta här eftersom man går och lägger sig sent men går upp tidigt. Det finns en kille i min klass som sover siesta kl 3 till 9 nästan varje dag, vilket dock inte är normalt, men 2-3 timmar brukar man sova. På kvällen gick vi till Huerto (en katolsk privatskola som har högre status än min skola) och tittade på koreografier. Ännu coolare än förra gången.

På fredagen efter skolan gick jag till en klasskompis för att göra ett grupparbete - på måndag ska vi göra en teater. Dock gjorde vi nästan ingenting eftersom argentinarna generellt sätt är väldigt lata när det gäller studier. Detta tror jag hör ihop med hur skolsystemet ser ut. I Argentina ser ansökningarna till universitet inte ut som i Sverige. Man behöver ha godkänt i alla ämnen  men sen spelar det ingen roll om man får A eller E (i Argentina har man 1-10 och 6 är godkänt). Endast ett fåtal utbildningar går på betyg. Detta leder till att eleverna kan slappa rätt mycket på "gymnasiet" men får världens kalldusch när de börjar universitetet.

På kvällen åkte jag till en klasskompis födelsedagsfirande nära en sjö norr om stan. Hade andra alternativ för aftonen men det känns viktigt att jag är med mina klasskompisar och inte bara intercambios och kompisar till bröder. Nu på lördagen sov jag rätt länge och som föregående lördagar har jag kollat Premier League på morgonen. Det är perfekt när man vaknar kl 12 så startar precis en match, och här finns ett stort utbud sportkanaler så man kan tillochmed följa flera samtidigt haha :) nu har jag haft asado med Alejandra och hennes kompisar från skolan där hon jobbat. Får se vad som händer senare.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar