måndag 1 oktober 2012

Massage är 700% dyrare i Stockholm

På lördagskvällen gick jag benedikt tomas med vänner till en fiesta de casa, alltså hemmafest, vilket var första gången i Argentina, något som jag annars gör relativt ofta i Sverige. Detta beror på att vi i Sverige inte har samma möjlighet att gå ut på nattklubb, men också för att man bor helt annorlunda i Sverige. Att ha en "villa" existerar knappt här, bara i de absolut rikaste områdena. Men denna festen var bra och med stor trädgård, så det var kul.

På söndagen sov alla länge och sen anlände min värdbror Augustin från sin skolresa till Iguazu vattenfallen. Hoppas jag också kan åka dit nån gång. Därefter åkte vi till Portal Shopping och jag köpte en skjorta från Kevingston. Kevingston anses vara ett bra märke här, och är populärt i världens rugbyländer - därför också Argentina. 

På måndagen efter skolan hade jag en tid för massage som jag bokat tidigare. Det var extremt skönt eftersom jag gymmat en del och känt mig stel i kroppen. Det som kanske gjorde det hela mer behagligt var att det endast kostade 35 pesos, cirka 50 kr!!! I Stockholm kostar motsvarande (thaimassage kanske är mer avancerat eller nåt, men ni fattar poängen) 400 kr, 700% dyrare. Jag fick Thaimassage i vintras och tyckte det var bra, men det var knappast värt 700% mer. Hur kommer sig denna enorma prisskillnad?

I Argentina är services billiga för oss Européer. Vi är vana vid att en taxiresa på några kilometer kan kosta 200 kr, men här kostar det 30-40 kr. Å andra sidan är produkter inte alls "billiga" om man jämför, t. ex kostar McDonalds mer här än i Sverige. Kommer försöka förklara mer ingående orsakerna och konsekvenserna av detta när jag har lite mer kött på benen. 


Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar