lördag 8 december 2012

Den argentinska naturen visar sig från sin bästa sida!

Hej allihopa!

Sitter faktiskt här och pluggar inför ett prov för nästan första gången på flera månader. Imorgon har jag nämligen Filosofiprov. Nu har nämligen provveckorna börjat vilket innebär 2 veckor då cirka 10 ämnen ska avbockas, alltså prov iprincip varje dag. Vet inte riktigt hur högre auktoriteter har tänkt, men så här är det i Argentina att varje 3e månad har man prov, och då alla samtidigt. Man har inte läxor under all annan tid men sedan under två veckor ska man proppa in allt i hjärnan samtidigt. Aja, jag klagar inte! Hade franskaprov igår och kan meddela min fransktalande bror Axel att det gick trés bien :)

Förra helgen var riktigt toppen. I fredags hade vi en "hamburgaesada" hos mina spanskalärare, något som är som ganska vanligt att gör för att träffas. Dagen efter gick vi tidigt för att göra oss redo för trekking, men denna gången inte i San Javier, utan i El Cadillal som är en konstgjord sjö 20 minuter norrut. Vi satte oss i minivans och anlände till bergens fot. Denna trekking var lite annorlunda än tidigare eftersom vi fick klättra på vissa partier. Var jobbigt men sjukt kul! "Belöningen" av vår marsch kunde inte blivit sämre! När vi gått i 2,3 timmar kom vi fram till ett vattenfall, vilket var en sjukt häftig syn! Vi åt lunch och badade därefter i vattenfallet. Riktigt underbar upplevelse. Under denna tur ringde min kompis från Taekwondon och frågade om jag vill åka med hans familj till Taco Ralo, som är ett ställe med "Agua Termal" vilket är varmt vatten som kommer direkt från jorden.

Det tog kanske en timme att åka dit och fick under tiden se lite mer av den argentinska landsbygden. På kvällen var det väldigt härligt att bada i det varma vatten som alltså kommer direkt från jorden, typ som geisjrar på Island men utan sprutande funktion. Hade väldigt trevligt med min kompis familj hela dagen efter!

Har självklart varit mycket sol i helgen, som vanligt nuförtiden. När jag kom till Argentina hade vi en "uppvärmare" i rummet för det var så kallt på morgonen men nu går fläkten nästan dygnet runt. DET ÄR SÅ VARMT. På eftermiddagen kan man knappt gå utomhus på grund av värme. Alla sover siesta men för mig är det svårt på grund av värmen, ljuset och ovanligheten att sova siesta, så ibland lägger jag mig i min mammas säng och kollar TV men takfläkten, som vanligt, på högvarv.

Nej men denna helgen har Argentina verkligen visat upp sin natur från sin bästa sida. Bjuder på några härliga bilder som jag dock inte tagit själv(Tack David och Vilma)

jag gör en grym volt

Nästan hela AFS gänget - vi har en grymt bra grupp med utbytesstudenter :)

Vilma från Finland, Jag, och Benedikt

En lånad bild från Taco Ralo från Google, ska försöka leta efter bättre!

Ikväll ska jag åka inlines på plazat nära mitt rum! Lite otypiskt mig men det ska bli skoj :)
Vi hörs!


Skrivet den 21 november

1 kommentar: