onsdag 24 oktober 2012

Den goda luften

Helt plötsligt fick jag ett erbjudande om att åka med en politisk grupp från skolan till den stora huvudstaden Buenos Aires (den goda luften). Det lät väldigt lockande och det försämrades inte av att regeringen skulle betala bussresa och hotell. På torsdagskvällen bar det av, jag åkte tillsammans med två utbytesstudenter som går på samma skola, två bra italienska tjejer vid namn Melania och Guilia, tre stycken andra från Escuela Normal som jag lärt känna under dessa dagar men också andra elever från Tucuman som är med i La Campora som är typ som regeringens ungdomsparti. Under helgen skämtades det mycket om att "Christina betalar" (Christina Kirschner är den nuvarande presidenten).

När man åker från Tucuman till Buenos Aires, som är ett avstånd på 1200 km, så åker man alltid på kvällen och kommer fram på morgonen efter. Vi kom fram till Buenos Aires lite senare än planerat. Slogs av stadens storhet. Buenos Aires är verkligen stort. Intycket förstärktes ordentligt när vi äntrade Avenida 9 de Julio, som är världens bredaste aveny (om jag  räknat rätt har den 9 filer åt båda hållen!!) BA är mycket mer likt New York eller London än någon annan argentinsk stad jag beskådat. Tror mycket beror på att Buenos Aires är en väldigt multikulturellt med mycket europeisk influens.

Vi letade upp vårt hotell och satte kurs på Casa Rosada (rosa huset) som är Argentinas motsvarighet till Vita Huset. Det var faktiskt riktigt coolt, dock lever inte presidenten där. Därefter gick vi till ett museum som handlar om Argentinas historia sen självständigheten 1810. Har faktiskt lärt mig en hel del om Argentinas historia under mitt besök i BA men också i Tucuman, och någon dag ska ni få godbitarna :)

Därefter promenerade vi längs den största gågatan och jag inhandlade lite presenter och souvenirer. På kvällen åt vi pizza och därefter gick hela gruppen tillbaka till hotellet.

Dagen efter blev lite misslyckad eftersom vi inte kunde åka till Tecnopolis (typ som ett nöjesfält) men vi åkte till havet och till ESMA som är var militärens skola (och där bortförde barn till protestanter mot diktaturen hölls fågna), och jag är riktigt nöjd med helgen som helhet! Vill gärna återvända en dag!

tunnelbana!

Melania, Jag och Guilia vid Casa Rosada

Salo Blanco

Pieza de Eva Peron

Fiskare vid Rio de la Plata

ESMA

ESMA

ESMA

Vid Rio de la Plata med Rodrigo

//Nelson Emilio

1 kommentar: