torsdag 18 oktober 2012

Mate

Nu hade jag tänkt skriva om tt mycket vanlig inslag i min vardag, nämligen mate. Mate skulle kunna översättas som Argentinskt té - man häller i växten Yerba i en speciell kopp som kallas mate, och därefter tillsätter man socker och hett vatten och dricker med en "stålsugrör" som kallas bombilla. Smaken är ganska besk om har inte sockrar så mycket. Skillnaden mot att dricka te eller kaffe i Sverige är att man absolut inte dricker mate för att han är törstigt eller vill ha nåt varmt i magen. Mate är en som ritual. Mate är att ha sällskap. Mate är en kultur. Det finns så mycket bakom detta till synes inte så speciella. Många argentinare är väldigt emotionella när det gäller mate, för det är en symbol för Argentina, familjen, traditioner, tillhörighet och gemenskap

Man dricker mate för att samtala och för vara tillsammans. Det finns flera oskrivna regler som gäller vid mate. En person förbereder alltid Maten. Det finns bara en "matekopp" och på grund av detta blir matedrickandet mer en gemenskap än att varje person sitter och surplar på sin egen dricka. Mellan varje person fyller man på med socker och hett vatten. Man kan hålla på hur länge som helst.

Jag tycker att mate är väldigt fint och dessutom jag blivit van vid och gillar nu även smaken. Jag, Benedikt och Alejandra brukar sitta på eftermiddagen och prata en stund, och mate bidrar alltid till bra konversationer!




Är väldigt glad just nu för ikväll åker jag till Buenos Aires med en grupp på skolan och kommer hem på söndag, ska bli skitkul!

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar