måndag 29 oktober 2012

"Varför har du kommit till denna miserabla plats?"


Sedan förra veckan har jag börjat på Taekwondo. Ska testa nu en månad och se om det är något för mig. Än så länge är det jättekul, jag gillar kombinationen av mental och fysisk styrka som krävs i Taekwondo, och dessutom är det väldigt bra en dag när man känner en stor Sverigesaknad att få tankarna på annat håll. 

Personerna på taekwondon är liksom de flesta argentinarna nyfikna, snälla och glada. Pratade med en kille om Sverige och utbytet. Han frågade om jag valt Argentina som land och om jag kunde valt andra länder också, och jag berättade att jag av cirka 50 länder som AFS erbjuder har jag valt Argentina, vilket innebär att jag valt bort t. ex Kanada, USA, Australien, Japan, Frankrike mm. Han verkade väldigt förvånad över mitt svar och frågade "Entonces por que has venido a este lugar miserable?" - varför har du kommit till den här miserable platsen?

Det är inte helt lätt att svara på den frågan, men jag ska försöka förklara för det är även essentiellt för mig att reflektera över saken. För det första anser jag inte att Argentina är något miserabel plats. Kan förstå att vissa argentinare kan tycka så eftersom de sett Europa och då kanske tycker att den är en mer städad och fin värld där borta. Visst, Argentina är mindre utvecklad gällade infrastruktur, teknologi och så vidare men det är samtidigt ett fantastiskt vackert land. Igår var jag till exempel och gjorde trekking i San Javier och fick se ett imponerande vy över San Miguel de Tucuman by night.

Dessutom vore det inte alls lika lärorikt att åka till ett land som är mer likt Sverige. Jag tror absolut man lär sig mycket mer saker här än ett land i Västvärlden. Jag kommer även lära mig spanska vilket enligt mig är något väldigt viktigt! Allt som allt handlar det om skillnader. Jag älskar att resa för att se hur varierad och annorlunda vår värld är, och då är Argentina verkligen inte en miserabel plats, det är en dröm.

För att snabbt gå över till lite mindre "tunga" saker kan jag meddela att jag haft en rolig helg. I fredags gick jag och såg Paranormal Activity 4 med några klasskompisar. Vi såg den i Portal - ett shoppingcenter som är en perfekt plats för bio. Igår gick jag trekking med en kompis från Taekwondo på eftermiddagen som avslutades med att vi drack mate i mörkret, riktigt mysigt.

På kvällen hade sedan min käre bror Tomas 18-årsfest. Mycket folk och mycket skoj. Idag har jag även sett Super Clasico, matchernas match mellan River Plate och Boca Juniors som är de överlägset största lagen här. Matchen slutade 2-2 efter att Boca Juniors gjort mål i slutminuterna. Jag såg den med några kompisar från skolan och alla skrek som idioter, fotboll är verkligen religion här. På kvällen åkte jag till Portal igen och inhandlade mig ett par Converse, behövligt. En riktigt bra helg. Vi hörs!

/Emil

1 kommentar:

  1. Hur är det att vara borta från din familj så länge? Du och Axel verkade stå varandra väldigt nära, är det jobbigt att vara så långt ifrån en person som alltid funnits nära?

    SvaraRadera