söndag 14 oktober 2012

Ett häftigt möte

I fredags var jag med av en riktigt häftig och intressant upplevelse när jag, Benedikt och Alejandra åkte ut till El Campo (landsbygden) några mil öster om stan för att besöka en skola där Alejandra varit engelskalärare. Skolan ligger i en mycket mindre urbaniserad zon och generellt sett är människorna mycket fattigare än i staden. Även jag fick mycket uppmärksamhet när jag anlände till Escuela Normal första gången så var det inte mycket i jämförelse med nu. För eleverna på denna skolan är det extrem sällsynt att se utlänningar.

Jag och Benedikt höll varsin presentation om Sverige och Island som vi förberett kvällen innan. Det verkade uppskattat av eleverna och de lyssnade noga och vissa filmade tillochmed. Både vi och eleverna märker att det finns stora skillnader mellan länderna, t. ex att man i Sverige och Island har tillåtelse att sova över med sin pojk/flickvän, vilket är helt otänkbart här. 

Därefter fick jag helt seriöst posera på säkert 100 foton. Fick även åka en liten mopedtur med Esteban, en 16-årig kille som varje dag åker 100 kilometer, 2 timmar på sin moped för att komma till skolan. Helt sjukt. Vilka skillnader det finns. Det som är "beundransvärt" är att Esteban och många av de andra vi träffade denna dag trots att de lever ett mycket mer spartanskt liv är himla trevliga, roliga och snälla personer. Detta faktum får mina problem i Sverige att verka larviga. Till exempel att man inte blivit bjuden på en fest skulle kunna ses som ett problem i Sverige, men det är ett temporärt och ett problem som till och med skulle kunna gå att fixa. Vardagen här innehåller svårigheter som inte ens går att jämföra med det vi i Sverige kallar "problem". Upplevelser som denna får en verkligen att vakna upp och inse att det finns en annan verklighet - och det är det jag älskar med ett interkulturellt utbyte.

Vi spelade fotboll med killarna på en yta med inslag av gräs och Team Sweden vann över Team Iceland. 

På lördagen gick jag upp tidigt för att åka till Yerba Buena och jag och Benedikt åkte till Yerba Buena för att  ansluta oss med AFS gruppen som skulle göra Trekking i San Javier (som är ett "berg" i närheten). För er som inte vet vad Trekking är så kan jag säga att det är ett roligare ord för gå-i-bergen. Det var kul men ganska jobbigt och vi blev riktigt solbrända. 

Igår kväll var vi på en 18-års fest, var ganska otaggad eftersom jag känt mig förkyld men det var riktigt kul faktiskt! Konstigt nog hade man hyrt en "Toro Show" som är en såndär galen mekaniskt tjur som man ska sitta på. Idag hade vi asado som nu är ett vanligt inslag på lördagar eller söndagar. Blir alltid lika positivt överraskad när köttet är sjukt saftigt utan någon sås alls. Ikväll ska vi gå till Plaza Urquiza om jag inte känner mig för dålig. Idag firar jag föresten 7 veckor i Tucuman, har inte riktigt kunnat bestämma mig om det känns som det gått mer eller mindre tid.....


Benedikt håller presentation



Mycket foto

Mopedtur




Kristusstaty på toppen av San Javier

Asado


Hoppas allt är bra! :)

/Emil

1 kommentar:

  1. Hej Emil, kul att du skickade länken till din blogg. Vi kommer absolut att följa dig under ditt år. Här hemma börjar det bli mörkt och kallt och vi längtar naturligtvis efter Jakob (och hans härliga kompisar) ;)

    Vilket äventyr du är iväg på! Blir riktigt avis J

    Kramar, Eva Normell

    SvaraRadera