måndag 8 oktober 2012

Salta & Jujuy!

På lördagen efter jag avnjutit Premier League och vi ätit lunch (en mix av min och Benedikts pasta bolognese vi lagade igår och något alejandra slängde ihop) så satte vi kurs norrut, mot Salta och Jujuy - längst norrut i landet. Vi konverserade, hade trevligt och drack mate i bilen när det plötsligt det började regna, vilket i sig är ganska ovanligt. Några minuter senare började det hagla, och något senare föll isbollar något större än golfbollar ner från skyn. Det var sjukt, har aldrig varit med om något liknande. Det lät som ett monster slog med knytnävar på taket, och vi körde in under ett träd för att söka skydd. Det lugnade ner sig men måste erkänna att jag var rättså rädd ett tag.

Vi körde vidare och stannade till i Salta, huvudstaden i Salta. En mycket vacker stad där jag inhandlade lite sourvenirer. Gillar verkligen Salta, mysig men ändå lagom stor. Vi åt middag och fick ta del av Folklorie, en typ av musik/dans populär i norr. Sent anlände vi till Alejandras bror som bor i San Salvador de Jujuy.

Dagen efter fick vi se lite av San Salvador och jag har insett att varje argentinsk stad har samma stadskärna med ett Plaza(torg) principal samt Casa de Gobierno (regeringshus kanske man översätter det med??) vilket visar spår efter spanjorernas kolonisation. På eftermiddagen åkte vi iväg på en utflykt som utan tvekan är den häftigaste hitills. Vi åkte till Puramarca som är en liten by uppe i bergen, cirka 2200 (högre än Kebnekaise). Vi åkte på kringliga vägar och landskapet var sjukt häftigt. Vi anlände till Purcamarca som påminde lite om Indien. Fick se Sierro de los 7 colores som är ett berg med 7 olika färger, imponerande! Jag och Beni köpte även typiska "lamatröjor", stickade och m

Första gången på vistelsen jag fick en riktigt wow-upplevelse. Är djupt tacksam över att jag fick se detta fantastiska landskap. Vi återvände till San Salvador och fick se River Plate vinna med 5-0. Nästa dag satte vi kurs tillbaka mot Tucman. Det har varit en riktigt bra långhelg och det är kul att se andra delar av landet. Har suttit och tänkt i bilen och konkluderat att det är så ovärderligt bra att jag gör detta utbytesår. Ibland går det motströms men summan kardemumman av det hela kommer vara världens största plus.

(ni får ursäkta den ganska risiga bildkvaliten)

CIAO!

Riktigt dålig bild på mig när jag dricker mate i bilen
Brutalt hagel!!

Ale och Beni i Salta

Plaza Principal i San Salvador de Jujuy

Purcamarca

köpa lamatröja













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar